Bilik pembelajaran ialah satu bilik atau ruang pembelajaran yang digunakan selain daripada bilik darjah. Contoh bilik pembelajaran seperti bilik kemahiran hidup, perpustakaan, makmal sains, bilik muzik dan sebagainya. Bilik pembelajaran ini sesuai untuk pelajar menjalankan sesuatu aktiviti berkaitan dengan amali ataupun untuk mencari bahan mengenai pembelajaran. Dengan adanya bilik pembelajaran ini dapat memudahkan para pelajar untuk melakukan sebarang tugasan.
Menurut Che Ahmad et al. (2015), antara faktor penting adalah persekitaran pembelajaran sama ada daripada aspek fizikal atau psikososial. Aspek fizikal berkaitan dengan kemudahan dan peralatan yang disediakan dalam bilik darjah manakala aspek psikososial berkaitan dengan hubungan atau interaksi murid dengan guru, sesama rakan dan persekitaran.
Faktor persekitaran fizikal ini dilihat mampu mempengaruhi proses pengajaran dan pembelajaran dan memberi kesan kepada jalinan hubungan mesra antara pelajar dengan pelajar dan guru dengan pelajar seterusnya dapat mewujudkan suasana selesa dan sejahtera (Ainun Rahmah,Zamri Mahamod& Wan Muna Ruzanna, 2017). Keselesaan pengajaran dan pembelajaraan pelajar merupakan salah satu faktor penting kerana melibatkan persekitaran dalam ruang bilik pembelajaran. Sebagai contoh, sekiranya susunan perabot, kerusi dan meja tidak tersusun secara strategi dengan ruang yang sempit akan meyebabkan pelajar kurang selesa sewaktu aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan.
Pendekatan pengajaran - Pendekatan pengajaran ialah guru mengambil kira tentang pembelajaran pelajar didalam kelas kerana setiap pelajar mempunyai cara pembelajaran yang berbeza. Pelajar akan menunjukkan tingkah laku yang baik serta belajar dengan lebih berkesan dalam persekitaran psikosialnya.
Gaya kepimpinan guru - Gaya kepimpinan guru memberi kesan kepada sosioemosi di dalam bilik pembelajaraan kerana ia melibatkan cara guru tersebut mengawal atau mengurus bilik pembelajaran. Contohnya, kaedah autokratik ialah guru memberi arahan dan membuat keputusan tanpa melakukan perbincangan. Seterusnya demokrasi iaitu hubungan guru saling berbincang bersama pelajar sebelum melakukan keputusan. Manakala laize-faire guru tersebut memberikan pilihan kepada pelajar untuk melakukan keputusan sendiri. Kaedah yang paling sesuai digunakan di dalam bilik pembelajaran ialah demokrasi guru dan murid saling berbincang dan bertolak ansur dalam melakukan sesuatu kerja.
Bentuk komunikasi dan corak interaksi dalam bilik pembelajaran - Komunikasi yang baik sewaku didalam kelas dapat mengeratkan lagi hubungan guru dengan pelajar. selain dari komunikasi yang baik guru perlu menggunakan bahasa yang sopan dan mudah difahami oleh pelajar. contohnya tidak menggunakan kata-kata yang kesat sewaktu bercakap dengan pelajar. Ketika bercakap juga, guru dan pelajar perlu mewujudkan eye-contact apabila sedang bercakap.
Sebagai kesimpulannya, kedua-dua faktor ini iaitu faktor persekitaran dan faktor psikososial amat penting dalam konteks bilik pembelajaran sekolah. Keselesaan pelajar di dalam bilik pembelajaran perlu dititikberatkan, sekiranya terdapat sebarang kerosakkan pihak bertanggungjawab perlu melaporkan segera untuk gantian dan bagi mengelak dari terkena kecederaan. Dari segi persekitaran psikososial pula, interaksi diantara guru dan pelajar amat penting kerana ia dapat mengeratkan lagi hubungan antara guru dengan pelajar.
Rujukan
Cikgu Suhaini, T.
M. (2021, November 27). Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran. (S. A. Cahaya,
Interviewer)
Hazliza Hamzah, J.
N. (2016). Peranan Guru dalam Pengurusan Bilik Darjah. In H. Hamzah, Pengurusan
Bilik Darjah dan Tingkah Laku (p. 36). Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Talin, Q. L.
(2017). PENGARUH SIKAP MURID DAN PERSEKITARAN PEMBELAJARAN TERHADAP PENCAPAIAN.
SEMINAR KEBANGSAAN MAJLIS DEKAN PENDIDIKAN UNIVERSITI AWAM 2017, 58.
No comments:
Post a Comment